Blogreeks #histamine intolerant n°2

Heb je wel eens jeuk, buikpijn, hoofdpijn, losse stoelgang,… ’s ochtends, in de loop van de dag, ’s avonds, plots, geleidelijk toenemend,… Heb je allergieën en/of denk je histamine intolerant te zijn?

In deze Blogreeks #histamine intolerant lees je hoe je kan nagaan waar die jeuk en andere klachten die je onder mee aan histamine zou kunnen linken, vandaan komen.

5 STAPPEN kan je nemen om er achter te komen wat de histamine doet toenemen en je klachten geeft.

In de eerste blogpost van de Blogreeks #histamine kan je lezen wat de primaire bronnen van histamine zijn en welke 1e STAP je al kan zetten voordat je STAP 2 van in deze blogpost start.

Ben je allergisch voor bijvoorbeeld pollen of voeding of ben je daar niet zeker van? Om te weten of je werkelijk gevoelig of intolerant bent voor histamine, volg je best de 5 stappen waarvan je de 1ste STAP in de 1e blogpost van de Blogreeks #histamine intolerant vindt en je de 2e STAP kan zetten met deze blogpost hieronder.

Neem je tijd om deze punten af te checken. In de 3 blogposts van de 3 komende weken, geef ik je nog 3 stappen die jij kan nemen.

STAP 2 :

Algemene toe te passen adviezen op vlak van VOEDING bovenop de adviezen om je allergie te voorkomen:

  • Kies zoveel mogelijk verse producten en bewaar ze zo kort mogelijk.
  • Bewaar verse producten op een droge, koele plaats of in een koelkast bij een temperatuur niet hoger dan 5° Celsius.
  • Eet voorverpakte producten zo snel mogelijk op na opening.
  • Restjes dienen zo snel mogelijk afgekoeld en bewaard te worden in de koelkast, maar niet langer dan 24 uur.

Doe de veranderingen die nodig zijn om deze stap degelijk toe te passen. Je lichaam heeft ook een aanpassingsperiode nodig.

  • Geef je lichaam 4 weken aanpassing alvorens een volgende stap te nemen. Als na 4 weken blijkt dat een volgende stap nodig is. Zie volgend punt.
  • Hou elk van je klachten bij met een quotering van 0 tot 10. Dagelijks en noteer het moment dat je de klacht opmerkt. Waarbij 0 staat voor geen last en 10 waarbij je heel veel last hebt.
  • Zie je een positieve evolutie van de lastscore, dan brengen de stappen die je al ondernomen hebt, al zeker op!

Bijvoorbeeld bij jeuk kan een lastscore van 10 je leiden tot krabben. Om krabben te voorkomen geef ik je graag een alternatief:

PRESSURE – Druk op de plaats waar je jeuk hebt. Dit kan met allerlei tools. Best dat deze proper zijn en een effe oppervlak hebben. Zoals een massagebal, een tennisbal, de muis van je hand, de bodem van een flesje, een speelgoedje, de tube van je handcrème,….

Dit voorkomt dat je je huid gaat beschadigen en wondjes oploopt. Dit start met microscopische beschadiging van je huid. De wondjes gaan bij heling ook jeuken. En voor je het weet, zit je in een vicieuze cirkel.

Mogelijk heb je een beter zicht op de oorzaken van je last die je linkt(e) aan histamine.

Ben je door deze stap heen en merk je nog klachten die je linkt aan histamine of waarvan je afvraagt hoe je de last kan minderen?

In de volgende 3 blog posts zie je wat jij nog kan doen voor het verzachten van je symptomen.

Geef een reactie