Blogreeks #histamine intolerant n°1

Heb je wel eens jeuk, buikpijn, migraine, hoofdpijn, losse stoelgang,… ’s ochtends, in de loop van dag, ’s avonds, plots, geleidelijk toenemend,… Heb je allergieën en/of denk je histamine intolerant te zijn?

In deze blogreeks lees je hoe je kan nagaan waar die jeuk vandaan komt.

5 STAPPEN kan je nemen om er achter te komen wat de histamine doet toenemen en je klachten geeft.

Er zijn verschillende bronnen van histamine en veroorzakers van meer vorming van histamine waar we dag in dag uit mee in aanraking komen.

BRONNEN van HISTAMINE

De hoeveelheid histamine in je lichaam komt van verschillende bronnen:

  • Je lichaam produceert zelf histamine. O.a. bij allergische reacties.
  • Sommige voedingsmiddelen bevatten grote hoeveelheden histamine.
  • Enkele voedingsmiddelen zetten histamine vrij in het lichaam en bevatten zelf weinig of geen histamine.
  • Bederf van vlees en vis, gisting en fermentatie o.a. bij het maken van wijn, kaas, salami en gefermenteerde groenten zoals zuurkool, rijping van groenten en fruit, doen het histaminegehalte in voedingsmiddelen stijgen.
  • Ben je een vrouw? Dan fluctueert de histaminedrempel tijdens je menstruele cyclus. In de derde en vierde week daalt de histaminedrempel waardoor je in die weken gevoeliger bent voor histamine.

Ben je allergisch voor bijvoorbeeld pollen of voeding of ben je daar niet zeker van? Om te weten of je werkelijk gevoelig of intolerant bent voor histamine, volg je best de 5 stappen waarvan de 1ste STAP hieronder. Neem je tijd voor deze punten af te checken. In de 4 blogposts van de 4 komende weken, geef ik je nog 4 stappen die jij kan nemen:

STAP 1 Algemene adviezen bij allergieën en een vermoeden van een intolerantie voor histamine

  1. Bepaal met je allergiediëtist, huisarts of specialist of er allergieën zijn en welke.
  2. Volg het advies van je huisarts of specialist voor toepassing van de nodige maatregelen voor jouw allergieën en voor gebruik van anti-histamine pilletjes strikt.
  3. Bij voedingsallergie: bekijk en bespreek met je diëtist:
    • Dat je de voedingsmiddelen of -ingrediënten waar je allergisch aan bent, strikt genoeg mijdt.
    • Als je een kruisallergie hebt voor bepaalde voedingsmiddelen of -ingrediënten zorg dat deze voldoende door verwarmd zijn.
  4. Bespreek met je diëtist of er sprake kan zijn van pseudo-allergie(ën). Indien ja, tref hiervoor de maatregelen in samenspraak met je diëtist. Deze maatregelen kunnen liggen bij het aanpassen van omgevingsfactoren en in tweede fase je voeding.
  5. Vrouwen: bekijk je menstruele cyclus en bepaal de derde en vierde week waarbij je histaminedrempel gedaald zou kunnen zijn.
Foto van hudsoncrafted 

Mogelijk heb je een beter zicht op de echte reden(en) van je last die je linkt aan histamine.

Ben je door deze stap heen en merk je nog klachten die je linkt aan histamine of waarvan je afvraagt hoe je de last kan minderen?

In de volgende 4 blog posts zie je wat jij nog kan doen voor het afnemen van je symptomen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s